Saopštenje, 28. oktobar 2015

Zvaničan stav prestavnika LLumar folija u Srbiji povodom novih procedura za atestiranje auto-folija

U predhodnim danima po novinama i u drugim medijama u Srbiji objavljen je veliki broj informacija, ili bolje rečeno dezinformacija, u vezi koristnosti , postavjanja i korišćenja auto folija. Kao predstavništvo svetski poznatog proizvodjača „LLumar" folije koje je prisutno u Srbiji od 2002. godine želimo pomoći da se razjasni nekoliko dilema u vezi korisnosti specijalnih i kvalitetnih folija. U dosadašnjim člancima medija dosta često su objavljene nepotpuna, ponekad i nestručna tumačenja koja zbunjuju i proizvodjače i korisnike folija. Ovim putem želimo sa stručnog aspekta da razjasnimo osnovne funkcije kvalitetnih folija čije je korišćenje odobreno u zemljama EU.

* Postavljanje folija na auto-stakla definisano je članom 72 Pravilnika o 2012. godine donet je Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima koji je stupio na snagu 25.04.2012. Prema ovom Pravilniku dozvoljeno je zatamnjivanje svih stakala iza stuba bez ograničenja, dok je zatamnjivanje prednjih stakala dozvoljeno do 30%, a prednje vetrobransko staklo nije dozvoljeno zatamnjivati.

Korišćenje folija i u zemljama EU je u skladu sa EGB 43 pri Ujedenjenim Nacijamama. Po navedenim pravilima prednje vetrobransko staklo (šofer šajbna) ne sme se naknadno zatamniti. Bočna stakla u ravni vozača mogu se obložiti sa folijama do 70 % propuštanja sunčevih zraka i svetla tj. 30% zatamnjenja. Iza "B" stuba automobila stakla mogu se bez ograničenja zatamniti pod uslovom da automobil ima retrovizor sa obe strane. Uglavnom to je bila primenjena praksa i u Srbiji. U Srbiji do promene je došlo od septembra meseca ove godine kada je donet Pravinik o dopuni pravilnika o ispitivanju vozila. Time je definisano da se folija smatra prepravkom vozila i da mora proći istu proceduru atestiranja kao kada se ugradjuje TNG, kuka ili duple komande.

Ovaj pravilnik se primenjuje i retroaktivno i obavezuje vlasnike vozila da na nadležnim tehničkim pregledima izvrše kontrolu o tehničkoj ispravnosti već postavjenih zaštitnih folija iako poseduju inostrane ateste za to. To naravno iziskuje dodatne troškove i vreme za vlasnike automobila. Predvidjeni troškovi za otvaranje postupka provere kvaliteta iznosi će oko 12.000,- dinara, zatim treba zvanično tražiti odobrenje od proizvodjača automobila ili preko njegovog ovlašćenog distributera saglasnot za postavljanje folije . To takodje košta do 15.000 din. Sa ovim nametima vlasnici automobila će se znatno više opteretiti nego vlasnici automobila u EU gde je atest u većini zemalja besplatan. Od zemalja u kojima se naplaćuje, najskupljiji je u Sloveniji i iznosi 31 eur. Primena novih pravila u mnogome će odvratiti vozače da ugrade folije na svoje vozilo, a one koji su to već uradili staviće u nezgodan položaj. Takodje su u problemu i vlasnici vozila su uradili uvoz vozila sa već atestiranim folijama u inostranstvu. Vozači i vlasnici vozila koji su svaki dan izloženi opasnim sunčevim zracima neće moći da izdvoje skoro prosečnu platu da plate dodatne troškove za postavjanje i kontrolu zaštitnih folija. Neće gubiti vreme od skoro mesec dana dok će od proizvodjača automolbila dobiti adekvatnu dozvolu za postavljanje. Ovo sve dovodi do otežavanja već dovoljno teške ekonomske situacije. Veliki broj vlasnika vozila sa folijama će faktički morati da uklone to što su platili i što je bilo po svim propisima u trenutku ugradnje, dok će smanjenjem obima posla preduzetnici serviseri i njihovih nekoliko stotina specijalno obučenih ljudi ostati bez posla. A oko 3o.ooo vozača će negodovati i ostati u zabludi koja pravila važe a koje ne, i zašto odstupamo o pravila zemalja članica EU.

U potpunosti smo saglasni sa stavom Ministarke gospodje Mihajlović da je cilj primene novih pravila obezbedjivanje uslova opšte sigusnoti svih učesnika u saobraćaju te da se nekvalitetne (neatestirane) folije trebaju skinuti sa prednjih staklenih poršina automobila. To jeste u skladu sa Evropskim pravilima. Ali nije i cena provere. Navedene odredbe pravilnika pogadjaju i one vlasnike automobila koji su na svoje automobile postavili atestirane folije sa providnošću koja je u skladu sa Evropskim normativima. Za njih takodje važe dodatni nameti bez obzira na činjenicu da su oni postavili već atestirane folije zbog zaštite svog zdravlja, svoje dece i svojih saputnika od štetnih sunčevih zraka, koji su mnogo pojačani u poslednjih nekoliko godina. Dosadašnja praksa je potvrdila i to da pravilno postavljena kvalitena folija umesto da šteti koristi i opštem raspoloženju vozača, samim tim i bezbednosti učesnika u saobraćaju. Primera radi "LLumar " folije minimum 99 % obezbedjuju zaštitu od štetnih sunčevih zraka, a to fabrički zatamnjena stakla ne garantuju. Na taj način pružaju veću zaštitu od kožnih i oftalmoloških bolesti. Naše folije do 70 % odbiju toplotu sunčevih zraka i na taj način umanjuju i unutrašnju temperaturu vozila, a ujedno povećavaju stepen koncentracije vozača. Na testovima je pokazano da je reakcija vozača u vozilu sa folijama na prozorima daleko bolja u odnosu na vozače u automobilima bez folija. Sa aspekta bezbednosti folije takodje dosta štite prilikom udesa jer sprečavaju rasipanje sitnih komada stakla koji bi mogli dodatno da povrede putnike. A utvrdjeno je da se u slučaju potrebe staklo sa folijom može lako izbiti iz rama.

Kvalitetne atestirane folije poput " LLumar" folija imaju sve atribute koji su pokazali da poboljšavaju bezbednost u saobraćju , udobnost vožnje i bezbednost putnika u automobilu sa umanjenim štetnim posledicama sunčevih zraka. Predpostavjamo da državi Srbiji nije cilj bespotrebno i dodatno opterećenje vlasnika automobila i ugrožavanje jedne vitalne preduzetničke delatnosti u kojoj je zaposleno više stotina radnika. NAŠ CILJ JE da na bazi naših dosadašnjih iskustava u zemljama članicama EU nadležnim organima u srbiji prenosimo pozitivno primere zakonodavnih i drugih rešenja ovog vitalnog problema u interesu države i korisnika zaštitnih folija, i da smanje namete za folije koje ateste već poseduju. Zato u ime Nezavisne Evropske Asocijacije Proizvodjača Folija „EWFA” iz Brisela čiji smo i član tražimo da uspostavimo kontakt sa nadležnim organima u Srbiji. Namera nam je da podelimo naše znanje i iskustvo sa nadležnim organima u Srbiji sa ciljem da se nadje adekvatno, bezbolno rešenje u interesu države i korisnika zaštitnih folija. Ubedjeni smo da veliki broj vlasnika vozila koji su ugradili zaštitne folije sa nama zajedno mogu biti garant da postavljene kvalitetne folije ne ugrožavaju već poboljšavaju kvalitet vožnje i zaštitu svih učesnika u saobraćaju.

28.10.2015.

S poštovanjem

Zoltan Barat

PDF verzija